Cum să-ți primești emoțiile ca pe niște prieteni vechi

In articolul anterior ( Acceptă ceea ce simți și transformă-ți emoțiile)  am scris că în loc să-ți negi emoțiile, să le minimalizezi importanța sau să te raportezi negativ la sursa lor, fă tot posibilul să le primești ca pe niște prieteni vechi. Și am primit de la mai multe persoane întrebarea: Cum să fac? De aceea o să împărtășesc cu tine o metodă pe care am testat-o personal cât și cu persoanele cu care lucrez în ședințe individuale.

Făcând acest exercițiu îți vei întâmpina trăirile afective cu bunăvoință, adică le inviți să între, le poftești să se așeze și să stea cu tine o vreme așa cum întâmpini un vechi prieten.

 

Astfel ajungi să le cunoști mai bine și să accepți că fac parte din tine.

Le poți permite să între, le poți atinge, le poți lăsa să plece. Înțelepciunea exercițiului constă în a le accepta, nu în a acționa în virtutea lor.

Dacă ești hotărâtă să te împrietenești cu trăirile tale afective de care te rușinezi, a venit momentul să îți rezervi 25-30 minute și să te retragi într-un loc liniștit. Poți să stai într-un fotoliu sau să te întinzi. Important e să îți găsești o poziție comodă, care să-ți permită să respiri cu ușurință și să te relaxezi.

 I. începe să te relaxezi făcând câteva respirații profunde, inspiră adânc și expiră lent concentrându-ți atenția și conștiența asupra respirației

II. când simți că ești complet relaxată, acordă-ți câteva clipe ca să recunoști fiecare emotie ce apare;

  • dacă apare vinovăția, privește-ți vinovăția și recunoaște-o drept vinovăție;
  • dacă apare frica, privește-ți frica și recunoaște-o drept frică;
  • dacă apare furia, privește-ți furia și recunoaște-o drept furie; etc.

III. salută-ți trăirile afective.

  • „Vinovăție, salut! Ce mai faci azi?”;
  • „Frică, salut! Ce mai faci azi?”;
  • „Furie, salut! Ce mai faci azi?”, etc.

La început s-ar putea ca acest lucru să nu fie ușor, dar adu-ți aminte că tu ești mai mult decât simțămintele tale.

IV. fii gazda emoțiilor tale. Cere-le să ia loc pe un scaun și să stea cu tine o vreme.

 V. portretizează-ți fiecare emoție cu ochii minții:

  • ce chip are?
  • cum este îmbrăcată?
  • unde se așează?
  • ce are de spus?
  • ce ai vrea s-o întrebi?
  • ce simți față de faptul că îți este oaspete?

VI. concentrează-te asupra acceptării emoției cu căldură și cu bunătate chiar dacă apare cu un chip amenințător: „O, te cunosc! Ești familiară, o prietenă veche! Ce mai faci?”

VII. după ce vorbești cu fiecare din oaspeții tăi, ia-ți la revedere și încheie exercițiul cu câteva minute de respirație conștientă, astfel încât să te detașezi. Poți spune:”Când inspir, mă liniștesc. Când expir, zâmbesc.”

VIII. acordă-ți câteva minute să notezi gândurile și imaginile rezultate din exercițiu.

Îți sugerez să repeți exercițiul până când te simți confortabil să ai drept oaspeți sentimentele pe care le consideri perturbatoare.

Ce se întâmplă de fapt când faci exercițiul? În loc să închizi ochii în fața lucrurilor care te-au modelat și astfel să devii victima lor, le îmbrățișezi cu căldura compasiunii față de tine însuți. Onorându-ți trecutul și emoțiile, te vei elibera. Întreaga ta energie se va focusa pe aici și acum și te vei bucura de fiecare clipă.

Marcela Mantz

 

Îți doresc să te bucuri de beneficiile acestui exercițiu.

Marcela

 

Scrie-mi, te rog, într-un comentariu cum rezonezi cu exercițiul pe care ți l-am prezentat și dacă ai prieteni interesați de acest subiect, distribuie articolul.

Articolul anterior
Articolul următor

Citeste articole asemanatoare

Comentarii Facebook

11 Comments

  • saftoiuioana

    Reply Reply 30 iunie 2014

    minunat multumiri

    • Marcela

      Reply Reply 1 iulie 2014

      Cu drag, Ioana. Sa iti fie de folos. Lumina, Iubire si Armonie in suflet.

  • Vasile P.

    Reply Reply 1 iulie 2014

    Bună Marcela

    Exercițiul prezentat de tine este unul foarte bun și l-am făcut o perioadă de timp nu prea des recunosc, însă trebuie făcut pe etape și apoi se reunesc toate etapele prezentate de tine.
    Osho în ,,meditația’’ prezenta acest lucru pe etape și adăuga ,, În primul rând: trăiţi în prezent. Rezistaţi obiceiului de a vă gândi la trecut sau la viitor. În cazul în care cedaţi, unica trăire care este importantă se va risipi şi va trece fără să vă fi adus nimic. Trecutul nu există, el este doar un efect al memoriei voastre. Viitorul este la fel de inconsistent, el este doar imaginaţie. Numai prezentul
    este real, viu. Adevărul nu poate fi cunoscut decât în clipă. Ca urmare, în timpul zilelor care vor urma, nu vă complăceţi nici în amintiri, nici în proiecţii. Admiteţi odată pentru totdeauna că trecutul şi viitorul sunt simple iluzii. Nimic nu este adevărat în afară de clipa pe care sunteţi pe cale să o cunoaşteţi. Trăiţi-o în mod complet, fărănici o reţinere.’’
    În al doilea rând: fiţi naturali. Sub efectul condiţionărilor familiale şi sociale, comportamentul vostru a devenit o panoplie de măşti. În toate circumstanţele vă îmbrăcaţi cu o mantie de ipocrizie, fiinţa voastră reală v-a devenit încetul cu încetul, străină. Lepădaţi măştile, nu ne aflăm aici pentru a interpreta o piesă de teatru, ci pentru a afla cine suntem cu adevărat. Asemenea actorului sau actriţei care ies din scenă, demachiaţi-vă, scoateţi-vă
    masca pentru câteva zile, aruncaţi toate aceste lucruri. Lăsaţi să ţâşnească în mod spontan ceea ce există în mod fundamental în voi.’’
    ,,Observaţi deci cu claritate în ce măsură gândirea şi meditaţia sunt opuse. Una se îndreaptă spre ceea ce este exterior şi străin celui ce gândeşte. Cealaltă se îndreaptă spre interior. Raţiunea este o unealtă bună pentru a percepe tot ceea ce este „altceva” decât voi înşivă. Meditaţia este calea cunoaşterii de sine. Confuzia dintre aceste două noţiuni este frecventă. Ţin să vă atrag atenţia, deoarece este o eroare foarte gravă. Meditaţia este starea de ne-făptuire, starea de „a fi” şi nu starea de „a face”, repausul luminos în echilibru inalterabil care constituie inima fiinţei voastre.
    Acţionând (şi a gândi este tot o acţiune), voi intraţi în contact cu lumea fenomenelor iluzorii, muritoare, lumea non-Eului. În nonacţiune, vă reîntoarceţi la centru vostru, la adevăratul vostru Eu. Voi
    nu vă cunoaşteţi esenţa proprie, pentru că sunteţi în permanenţă
    ocupaţi, agitaţi. Nici măcar nu o mai presimţiţi, şi această amnezie
    generează şi întreţine teama voastră.’’
    ,, Gândurile voastre se învârtesc fără încetare în jurul
    lucrurilor din lume. Chiar dacă închideţi ochii, acest fapt nu vă va elibera. Formele şi imaginile sunt imprimate în mintea voastră şi vă obsedează chiar şi atunci când dormiţi. Gândurile voastre reproduce obiectele, ele sunt ecoul lor. Cu toate că pare interioară, lumea gândurilor este la rândul ei exterioară, deoarece „eul” sau falsa voastră identitate este un fel de corp străin în voi. Martorul percepe „egoul” în acelaşi fel în care percepe alte „obiecte”. Numai cel care percepe este interior. Încercaţi să înţelegeţi că invazia obiectelor nu este un obstacol în cunoaşterea de sine. Barajul este constituit de gândurile voastre. Oare un obiect poate să aibă suflet?. Nu, el nu poate absorbi decât un alt obiect. Sufletul este înconjurat de idei. Energia voastră, farul conştiinţei voastre se disipează, se refractă în gânduri. Reflecţiile şi numai ele vă fac prizonieri şi vă îndepărtează de Sine, de Acela, de condiţia voastră originară.’’
    În general gândurile, emoțiile, trăirile…. care ne dau târcoale nu trebuie ținute sub control ci doar ușor gestionate. În acest fel nu vom fi slăbiți de pierderea de energie.
    Pentru restul nu am ce comenta ai perfectă dreptate.
    Cu respect Vasile P.

    • Marcela

      Reply Reply 2 iulie 2014

      Vasile, multumesc pentru confirmare. Exercitiul il face fiecare asa cum se simte confortabil, invitand o emotie sau mai multe. Multumesc ca ai postat aici din invataturile lui Osho. Toate cele bune.

  • Alex

    Reply Reply 23 noiembrie 2014

    Interesant exercitiul! E ca si cum as vedea fricile mele ca pe niste dusmani pe care ii pot invinge prin faptul ca ii accept. Tare!

    • Marcela

      Reply Reply 24 noiembrie 2014

      Multumesc, Alex. Sa iti fie cu folos.

  • Elena Soare

    Reply Reply 28 decembrie 2014

    Draga Marcela Multumesc cu recunostinta pentru acest exercitiu .Eram convinsa ca nu ma mai stapanesc aceste emotii insa când am citit exercitiul mi-am amintit 3 situatii din viata mea in care erau prezente cele 3 emotii vinovatia ,furia ,frica.In momentul in care am inceput conversatia cu fiecare dintre emotii am simtit un fior in tot corpul mi s-a facut pielea de gaina ,apoi dupa ce am spus cu voce tare tot ce am avut de spus ,am simtit o profunda eliberare .Multumesc

    • Marcela

      Reply Reply 15 februarie 2016

      Cu drag, Elena. Ma bucur pentru rezultatul tau. 🙂 Bravo!

  • lenuta

    Reply Reply 5 octombrie 2016

    Multumesc ! si din partea mea.totata aceasta iubire de semeni , sa i-ti aduca binecuvantari continue ! si celor care intzeleg ,practica avand beneficii pe toate planurile ei si cei cu care se intersecteaza ! AMIN !

    • Marcela

      Reply Reply 25 octombrie 2016

      cu drag, Lenuta 🙂 multumesc pentru gandurile si cuvintele frumoase.

  • Eugenia Tabacu

    Reply Reply 6 iunie 2017

    Iata ca am dat peste acesta pagina web despre Cum sa-ti primesti emotiile ca
    pe niste prieteni vechi, cautand despre maramu. Acum ce sa zic ca faci treaba super.
    Te invit sa vezi si pagina web http://cazare-maramures.net un site despre
    maramures. Mult spor

Leave A Response

* Denotes Required Field